View Full Version : Vad roligt med en svensk del!
Dennis_H
09-10-2008, 09:18 AM
Hej Dennis va namnet 27 år jobbar som djurvåradre och lärare på ett naturbruks gymnasium, jag är även vilt rehabiliterare.
jag fastnade för falkenering när jag var 8 år gammal och var på besök på örnvärlden i danmark, sedan dess har jag varit såld.
hoppas kunna få tid så jag ta en falkenerar kurs nästa gång jag är i england och hälsar på mina vänner där.
Dennis
As The Falcon Her Bells
12-11-2008, 06:10 PM
Tja Dennis, vantar fortfarande pa att du ska ringa.....:wink:
Ivvepivve
19-11-2008, 11:49 AM
Ja ,intressant detta. Hur stor chans att det ska bli lagligt i Sverige?
Mvh
As The Falcon Her Bells
19-11-2008, 12:30 PM
Ja ,intressant detta. Hur stor chans att det ska bli lagligt i Sverige?
Mvh
:-| Inte sa stor skulle jag tro, fast det vore jo helt otroligt om det blev lagligt. Falkenering ar den aldsta sporten i varden och manniskan har anvant falkar innan dom anvande hunden, tyvarr sa ar svenska myndigheter alldeles for motagliga for propaganda, det ar dar det storsta problemet ligger.
:roll:
Dennis_H
20-11-2008, 08:38 AM
Ja det är inte kul alls, men jag har hört att det finns fall som har fått igenom att ha fåglar som inte är naturligt hemma hörande i svenska faunan, men dom har fått gå ända upp till hovrätten för att få rätt.
man kan ju hoppas att det kan hända något med hjälp av eu, man vet ju aldrig.
Jag läste till Viltrrehabiliterare för att jag skulle kunna få någon chans till att få jobba med rovfåglar i alla fall
Dennis
As The Falcon Her Bells
09-12-2008, 02:37 PM
Jo det finns visst nagra som har fatt tillstand att ha harris vrakar, och Kolmarden har ju special tillstand att flyga rovfaglar fritt i visningar.
Jag talade med jordbruks varket om att fa flytta med min partner till Sverige och flytta varat foretag med oss. Vi foder upp ca 150 falkar om ar.
Genom EU sa borde det vara mojligt, men jordbruksverket gjorde det klart for mig att dom skulle gora det sa svart som mojligt for oss och att jag masta lyda samma regler pa voljar storlek som djurparker, vilket betyder att vara Pilgrimsfalkar skulle flyga ihjal sig for voljarerna ar alldeles for stora.
Nar jag papekade att projekt pilgrimsfalk inte alls har sa stora voljarer for sina falkar sa sa dom bara att om jag vill flytta foretaget till Sverige sa maste jag folja de regler jordbruks verket lagger fram.
Sa med andra ord sa forsokte dom djavlas sa mycket som mojligt....suck!
DeeEss
11-12-2008, 12:35 PM
:-| Inte sa stor skulle jag tro, fast det vore jo helt otroligt om det blev lagligt. Falkenering ar den aldsta sporten i varden och manniskan har anvant falkar innan dom anvande hunden, tyvarr sa ar svenska myndigheter alldeles for motagliga for propaganda, det ar dar det storsta problemet ligger.
:roll:
Intressant.. Men har frågan uppmärksammas? Är det någon som "pushar" för den, jobbar aktivt för att förbudet ska upphöra?
Annars vet jag inte hur man skulle kunna få det ändrat om frågan inte får någon medial exponering... :-|
As The Falcon Her Bells
11-12-2008, 05:51 PM
Intressant.. Men har frågan uppmärksammas? Är det någon som "pushar" för den, jobbar aktivt för att förbudet ska upphöra?
Annars vet jag inte hur man skulle kunna få det ändrat om frågan inte får någon medial exponering... :-|
Helt ratt!!
Svart for mig att saga natt eftersom jag inte bor i Sverige langre, men sjalvklart bode detta dumma forbud fajtas ordentligt och ifragasattas...
vBulletin® v3.8.6, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.