PDA

View Full Version : Hej i sverige

Stargazer
24-12-2008, 08:53 AM
Hvordan står det til i Sverige - er der en falkonerklub ?

Er der et organiseret førsøg på at få falkejagten igen ?

Her i Danmark kæmper vi for at få lov at gå på jagt igen. Politikerne er tilbageholdende, men ikke helt afvisende.
Det store problem her er holdningen hos ornitologisk forening, WWF, og dyrenes beskyttelse.
Det er ikke lykkedes - endnu :-) - at overbevise dem om at vi faktisk er på samme hold.... nemlig at vi vil bevare rovfuglene i naturen.

Selve rovfugleholdet, kan de heldigvis ikke tage fra os. Det er EU regler, som sikrer at vi kan få lov at holde dem. Blot ikke vore hjemmehørende arter :-(

Vi må stå sammen og hjælpe hinanden på begge sider af Øresund

Glædelig Jul til Jer i Sverige

mvh
Lars Pedersen

As The Falcon Her Bells
24-12-2008, 09:49 AM
Heej!!!!
Va kul att hora ifran vara grannar har!
Jag bor i england sa stavningen pa svenska blir lite konstig...
Jag pratade med en av mina svenska vanner haromdan en Engelsman (Chris Eastham) som bor i Sverige, han sa att tyvarr sa har svenska falkenerar klubben mer eller mindre losts upp.....:(
Jag och min pojkvan foder upp falkar, vi har en stor farm med runt 200 falkar och vi skulle mer an garna gora detta i Sverige om vi kunde flytta varat foretag did, genom EU sa borde det vara mojligt, men Svenska myndigheter gjorde det klart for oss att dom skulle gora det sa svart som mojligt for oss med intarna regler.....:(
Vad har du for faglar?
Hall kontakten, du har helt ratt, tillsammans ar vi starkare!!
God Jul och Gott Nytt ar
Med varma halsningar
Sara

Stargazer
31-12-2008, 10:06 AM
Hej svensker i England :yawinkle:

Det er aergeligt med myndighederne som modarbejder. Man kunne nok "banke dem på plads" med EU lovgivningen, men det er selvfølgelig ikke vejen frem.

Jeg flyver selv en lannerfalk. Det er kun 2. saeson med egen fugl, så jeg er også ret ny.

Hvis du kender andre af vore nordiske venner, der ikke kan vaere i en klub i Sverige eller Norge, men som gerne vil i kontakt med aktive falkonerer i Danmark, så må du gerne give dem denne e-mail: falkoner (ad) youmail.dk - (ad) udskiftes med @ - så må vi finde ud af at holde sammen på en anden måde :D

Godt nytår til Jer alle

Lars Pedersen

ReluctantTwitcher
31-12-2008, 01:03 PM
Hej Lars och Sara,

Tills för helt nyligen var jag mycket engagerad i försöken att legalisera falkenering och hållandet av rovfåglar i Sverige, inklusive inom Svenska Falkenerarförbundet. Tillsammans med flera andra, kämpade jag så gott jag kunde med frågan i mer än tio år, och hade många diskussioner med Jordbruksverket, Naturvårdsverket (vår motsvarighet till Skov- og Naturstyrelsen), och Djurskyddsmyndigheten.

Till att börja med försökte vi förutsättningslöst att få till en dialog med de svenska myndigheterna. Vi försökte också vara så konstruktiva och
pedagogiska som möjligt, och presenterade flera förhållningsregler såsom krav på obligatorisk utbildning (likt det system som finns i Tyskland & USA),
minimimått för voljärer, Micro-chipning och ett "Mark & Bank-scheme" likt det som finns i Danmark, etc, allt för att visa att att vi var seriösa och
att de skulle kunna ha så lite att invända imot som möjligt. Detta utan framgång. De (myndigheterna) var totalt ointresserade och ovilliga att
överhuvudtaget diskutera frågan, framför allt med hänvisning till att rovfåglar enligt deras uppfattning inte kan eller ska hållas i fångenskap
"på grund av deras natur" som de kallade det, och framför allt inte av privatpersoner. Vi insåg därför snart att vårt första och största hinder låg i
hållningen av rovfåglar, och att vi till att börja med var tvungna att koncentrera oss på den frågan, på samma sätt som ni i Danmark var tvungna
att göra 1994-95 då era myndigheter ett tag försökte förbjuda all hållning av rovfåglar, inklusive icke inhemska (hjemmehørende) arter. Som du
själv vet, så lyckades era myndigheter inte med det med hänsyn till gällande EU-regler, vilket gjort att ni i Danmark har kunnat fortsätta att hålla
frågan om legalisering av jakt med rovfåglar levande (även om nya falkenerar-intresserade inte kan få tillstånd att hålla inhemska arter). Tyvärr
har vi i Sverige inte kunnat komma dit.

Ett par svenska privatpersoner lyckades trots allt att få tillstånd att ta in uppfödda rovfåglar från andra EU-länder i slutet på 90-talet/början på
2000-talet, men sen var det stopp, trots att vi vann flera principiella rättsfall. Att gå vägen via domstol var sannerligen inte något vi ville, sökte,
eller tog lätt på, men myndigheterna lämnade oss helt enkelt inte några andra alternativ kvar. Och kom inte och säg att det var vårt eget fel,
såsom vissa inom t.ex. IAF har påstått; de som påstår något sådant har inte varit här, och har inte tillräckliga kunskaper om hur massivt och
orubbligt de svenska myndigheternas motstånd var och är än idag, eller hur den svenska staten fungerar. För hur diskuterar man och övertygar
någon som totalt vägrar att överhuvudtaget diskutera?

Till slut lyckades vi få upp den svenska statens vägran att följa de gemensamma EU-minimireglerna på EU-nivå (förra året), men då fick IAF panik
och köpte (sic!) till slut ut den privatperson som fallet gällde. Personligen anser jag och många med mig här i Sverige att detta agerande var både
fegt, felaktigt och ogrundat, och ett utslag av en ovilja och/eller oförmåga att sätta sig in i vår nationella situation. Men så är tyvärr fallet. Så för
att sammafatta det hela är vi idag tillbaka till ruta ett, utan att omständigheterna eller våra möjligheter att förändra situationen har förändrats
ett enda dugg. Utan att lösa frågan om hållning, kommer ingen positiv utveckling mot vårt slutmål - att praktisera falkenering, dvs att jaga med
rovfåglar - att kunna ske. Alla försök kommer att fastna redan vid denna punkt. Och hur praktiserar man falkenering utan rovfåglar? Personligen
har jag likt många andra i Sverige därför tappat tilltron på att fortsätta att arbeta vidare med frågan för närvarande, därav inaktiviteten eller
snarare sagt upplösning av Svenska FalkenerarFörbundet.

Jag hoppas fortfarande innerligt att vi en dag kommer att kunna praktisera falkenering i Sverige, eller åtminstone att kunna hålla och träna rov-
fåglar här för att sedan kunna åka utomlands och jaga med dem, på samma sätt som många danska falkenerare gör idag i väntan på en legalisering
av jakt med rovfåglar på Dansk mark. Men jag kan inte säga att jag är särskilt optimistisk. Tyvärr.

Med vänlig hälsning,
/Magnus

PS. Jag skulle gärna ha kontakt med Danska falkenerare igen, och ser fram emot en fortsatt positiv utveckling för falkeneringens framtid i Danmark,
inte minst då ni redan har kommit över så många av de hinder som vi här i Sverige inte har lyckats med p.g.a. våra nationella omständigheter.
Ni har mitt fulla stöd, och jag är fortsatt optimistisk för er del. Vi får väl se vad det nya året har att erbjuda. Så Godt Nytår!

Sagornas
18-06-2009, 07:15 PM
Till slut lyckades vi få upp den svenska statens vägran att följa de gemensamma EU-minimireglerna på EU-nivå (förra året), men då fick IAF panik
och köpte (sic!) till slut ut den privatperson som fallet gällde. Personligen anser jag och många med mig här i Sverige att detta agerande var både
fegt, felaktigt och ogrundat, och ett utslag av en ovilja och/eller oförmåga att sätta sig in i vår nationella situation.

Innebär detta att det fallet som skulle tas upp i EU-domstolen inte längre är aktuellt? Varför gör IAF en sådan sak?

Mvh Linda

Falcon33
21-11-2009, 11:44 PM
Er det lov å Falconry i Norge?

As The Falcon Her Bells
24-11-2009, 05:51 PM
hej du! Na tyvarr sa ar det olagligt i Norge ocksa, Skandinavien ar trangsynta som fan nar det kommer till falkenering......:(

Falcon33
24-11-2009, 11:26 PM
hej du! Na tyvarr sa ar det olagligt i Norge ocksa, Skandinavien ar trangsynta som fan nar det kommer till falkenering......:(Det er ikke klart for meg, hvorfor? Vil denne endringen?:confused::confused:

As The Falcon Her Bells
24-11-2009, 11:40 PM
Det finns nog inget rigtigt sientific själ tror jag. På 60-talet så smugglades ägg och ungar från vilda falkar från skandinavien till europa, detta gav falkenering ett dåligt rykte, och det förbjods enligt lag.
Jag skulle väldigt gärna se falkenering lagligt igen i Sverige, men chancen värkar liten, någon maste slåss för det, någon som har tid och lust att vara 100% engagerad, så det kan bli svårt...

Falcon33
28-10-2011, 01:45 AM
Det finns nog inget rigtigt sientific själ tror jag. På 60-talet så smugglades ägg och ungar från vilda falkar från skandinavien till europa, detta gav falkenering ett dåligt rykte, och det förbjods enligt lag.
Jag skulle väldigt gärna se falkenering lagligt igen i Sverige, men chancen värkar liten, någon maste slåss för det, någon som har tid och lust att vara 100% engagerad, så det kan bli svårt...
Er det noen nyheter om legalizing falkejakt i Skandinavia?

As The Falcon Her Bells
01-11-2011, 01:39 PM
Er det noen nyheter om legalizing falkejakt i Skandinavia?

nej, desvarre inte, Dannmark ar vel detr land som kommit narmast.

ReluctantTwitcher
01-11-2011, 02:10 PM
nej, desvarre inte, Dannmark ar vel detr land som kommit narmast.

Tro det eller ej, men det verkar röra på sig i Finland också! 8-)

As The Falcon Her Bells
02-11-2011, 02:31 AM
Tro det eller ej, men det verkar röra på sig i Finland också! 8-)

VA!!!!!??? otroligt!! Forklara..